Sok problémával küszködik a nyelvtanuló - az angol nyelvtanulás szinte minden fázisában van nehéz terület. A szókincs fejlesztése mindennél fontosabb - hogy hogyan lehet és hogyan érdemes az egyénenként változó - néhány gyakori módszert szeretnék ismertetni.
Az első és legrosszabb módszer: a magolás. Ne a mennyiségre, hanem a minőségre törekedjünk. Sokat példálóznak azzal, hogy napi 3 szó megtanulása egy 4 éves középiskolai képzés során elegendő lenne egy tisztességes középfok szókincsének eléréséhez.
Hogyan magoljunk? Takarós módszer, füzetből - a szótárunk egyik felét letakarva próbáljuk a szavak jelentését megtanulni. Először a tanult nyelven majd magyarul. Alulról felfelé, felülről lefelé majd random. Gyomláljuk ki a nehéz szavakat, majd csináljunk egy újabb listát. És így tovább, amíg be nem magoltuk. Ez magolásnak nem rossz technika...de hogyan fogjuk ezt alkalmazni? Mennyi marad meg belőle? 1 hét múlva is emlékezni fogunk-e a megtanult szavakra?
Kártyás módszer - csak szorgosaknak. Egyik felére magyar, másik felére angol. Kevergessük és megint csak találomra lehet gyakorolni amíg jó nem lesz. A megtanult szavak kártyáit félrerakva fokozatosan csökkenthető a tanulandó kontingens. Érdemes olyan lapra írni, melynek eltérő színű a két oldala...
Post-it a falra, főzés közben? Nos, hallottam már ilyet. A nőknek biztosan jobban bejön, mert ők egyszerre többfelé tudnak figyelni...
Mondjuk fel a szavakat mp3-as diktafonra? Erről egykori pszichiáter ismerősöm jut eszembe...meg a villámangol módszer. Mivel legtöbbünk nem auditív, ez egy nehézkes módszer.
Második módszer, ami jobb a magolásnál: írjunk mondatokat az új szavakkal (az aktív használat erősíti a bevésődést. Próbáljuk elővenni a tankönyvet és a szűz szöveget nézegetve, random kiszúrni bizonyos szavakat a szövegből és nyugtázni, ha tudjuk, kis listát vezeti azokról, melyeket még szövegkörnyezetből sem tudtunk megsaccolni sem.
Próbáljuk összefoglalni a szöveget szóban vagy írásban - először a régi, ismert szavakkal majd az új szavak alkalmazásával. Ha elakadunk, azt érdemes lejegyezni, hogy hol és miért.
Harmadik módszer lényege, hogy szinonimában, antonimában gondolkodunk és elfelejtjük a magyart!
Nézzünk egy példát! A törékeny szó esetén sokaknak a fragile szó jut eszébe, hiszen ezt sokat lehet látni csomagokon. A kreatívak a break szóból indulnak ki és megszületik a breakable. A kifinomultak már másodlagos jelentésre is gondolnak (pld törékeny nő) és akkor a brittle is bekerül a szótárunkba.
Ez mind szép, de éles helyzetben sokan örülnek, ha egy angol verzió eszükbe jut, nemhogy mindjárt 3. Sajnos ezek az angol szavak nem egyenértékűek, így használatuk is korlátozott - érdemes megfigyelni, hogy anyanyelvűek melyiket hogyan és miért használják...
Ez a módszer azoknak a haladóknak ajánlatos, akik színesíteni szeretnék kifejezés rendszerüket - magyarán választékosabban szeretnének beszélni.
Nem említettem a tanulótárs vagy a kiejtés gyakorlás és helyesírás problémáját az új szavak tanulás kapcsán... Bizony az utóbbi kettő még tovább nehezíti a szótanulást.
Íme itt egy takarós módszer - egyelőre mégcsak kisérleti fázisban...